úterý 15. září 2015

Proč si přečíst Rozum a cit?

Zdá se, že moje prázdniny patří Austenové. Loni to byla Pýcha a předsudek, letos Rozum a cit. O Pýše a předsudku jsem psala tady. Pokud jde o Rozum a cit, nečekejte nic na způsob recenze. Prostě to nedokážu. Ale řeknu vám, proč stojí za přečtení :)



1. Ta kniha vyšla víc než před 200 lety. A víte co řešily její hrdinky? Přesně to, co my dneska. Nás už sice nesvazují upjaté společenské zvyky nebo předsudky o majetku, ale spousta dalších nástrah přetrvává. (Aneb že se vám do vztahu může připlést nějaká mrcha, to Austenová věděla už tehdy). Jediný rozdíl je v tom, že místo aby Elinor o svých problémech psala smutné statusy na Facebook, hrdinsky je drží v sobě až do poslední chvíle.

2. Silná ženská hrdinka je vždycky třeba. A tou Elinor bezesporu je, i když byste to do ní možná neřekli. Ale když musíte krotit vlastní máti, aby nerozházela poslední úspory, potýkat se s emotivní sestřičkou a být nešťastně zamilovaná a všechno to zvládat s grácií tak, aby nikdo nepoznal jak trpíte (a ještě čas od času někoho setřít dobře mířenou větou), pro mě hrdinka jste.


3. Podíváte se na bály, večeře, pikniky i na to, jak žili obyčejní lidé dvě století zpátky. Zjistíte, jak kouzelné přijde bohatým lidem bydlet v rozpadajícím se zahradním domku. A jak rádi se potom vrátí na svoje sídlo, aby tam mohli prosté vesničany z onoho domku odsuzovat. Mně osobně přijdou všechny tyhle zvyky a předsudky fascinující a jsem ráda, že nežiju v době, kdy bych na večeři byla posuzovaná hlavně podle róby :)

4. Užijete si autorčinu schopnost vykreslit charaktery pomocí několika dialogů. Pobaví vás hloupoučký manžel, kterého má žena omotaného kolem prstu, střídavě vás bude rozesmívat a rozčilovat impulzivní Marianne... a vůbec, musím taky něco nechat pro vás :) Stejně jako Austenová dokáže skvěle zacházet s postavami, umí načrtnout i prostředí a celkovou náladu.


5. V dnešní době uspěchaných dialogů a co nejkratších vět (aby to bylo akční a dobře se to četlo) je někdy příjemné se zastavit a užít si jak to vypadá, když někdo umí s jazykem mistrovsky zacházet. Přiznám se, že jsem si na delší souvětí musela chvíli zvykat (jak kdybych je tu sama nepsala v jednom kuse) a někdy mi přišla zvláštně našroubovaná na sebe, po chvíli mě to ale pohltilo.

6. A kdyby vás to přece jenom nebavilo (nebo jste chtěli víc), vždycky se můžete podívat na:


FILMOVÉ ADAPTACE:

Rozum a cit (USA, Velká Británie, 1995)

zdroj

Podle hodnocení se většině uživatelů csfd tahle adaptace líbila, takže je velká šance, že si ji taky užijete. I herecké obsazení zní lákavě (Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant). Já ze začátku až tak nadšená nebyla, s odstupem času jsem se nakonec taky přidala k většině. Určité odchylky od knihy tam jsou, ale ničemu to neškodí, dívá se na to hezky. Jenom ta Elinor mi nějak nesedla. Moje hodnocení: 4/5

Rozum a cit (Velká Británie, 2008)

zdroj

Víte jak jsem u filmu psala, že v něm byly odchylky od knihy? Tak přesně ty samé byly i v tomhle miniseriálu. Takže je to vlastně seriál podle filmu podle knihy. Proč ne. Hraje tu Guvernér z The Walking Dead, což je v takové romantické záležitosti trochu zvláštní, ale když si na to zvyknete, řeknete si, že je vlastně celkem fešák. Ale o to tu nejde. Pokud máte chuť na nějakou adaptaci a nevíte co s časem, pusťte si to. Jinak se spíš podívejte asi na film. Mně se líbilo obojí tak nějak stejně, i když tady se chvílemi sklouzávalo ke zbytečné dramatizaci a teatrálnosti. Moje hodnocení: 4/5

Co vy a Austenová? Čtete ji, máte ji rádi? A co byste mi doporučili na příště? :)

18 komentářů:

  1. Pre mňa je kniha Rozum a cit rovnako skvelá ako Pýcha a predsudok (písala som na ňu recenziu aj na môj blog). Od autorky som čítala aj Emmu a Opátstvo Northangen, ale prvé dva spomenuté tituly, boli proste lepšie. Milujem Jane Austen, bola taká nevšedná a na svoju dobu veľmi podrývačná. Nebála sa vyjadriť svoj názor a naložiť postavám toľko, koľko si zaslúžili :D. Čo sa týka bodov, ktoré si uviedla, úplne súhlasím s piatym. Dlhé opisy scén a nekonečné rozhovory sú typickým a nezameniteľným znakom týchto románov, a práve to na nich zbožňujem. Dokážu rozoberať pocity a udalosti z jedného večera aj nasledujúce tri dni, kdežto v dnešnej dobe si, bohužiaľ, nevieme užiť čaro momentu. Obe filmové adaptácie románu sú tiež skvelé, aj keď s filmom sa porovnať nedajú :) :) Podaril sa ti veľmi pekný článok resp. odporúčanie :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Emmu jsem slyšela i pár negativnějších názorů, tak si ji asi přečtu jako další, ať konečně vím co je tam tak zlýho :) Jak říkáš, Austenová se toho nebála. Mně se hlavně líbí, jak jsou ty její hrdinky inteligentní a dokážou někoho skvěle diplomaticky setřít :) Jsem ráda, že se ti článek líbil :)

      Vymazat
  2. Já doporučuji znovu si přečíst Pýchu a předsudek :) Jednou to nestačí ;)

    OdpovědětVymazat
  3. O moc lepší než recenze!! Já jsem přesvědčená a velmi naladěná na čtenî :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vida, tak ono se to občas hodí, když člověk potřetí naštvaně smaže recenzi, která za nic nestojí a radši napíše úplně obyčejný nadšený doporučení :D

      Vymazat
  4. krásné doporučení, utvrdilo mě v tom, že si chci Rozum a cit co nejdříve přečíst. :)
    Letos v létě jsem poprvé četla Pýchu a předsudek a úplně mě to pohltilo. Opravdu dokonalá kniha. Takže doufám, že s touto knížkou to bude podobné. :)
    P.S. Ten linoryt (tedy aspoň mi to přijde jako linoryt :)) v pozadí je tvůj výtvor? Je opravdu překrásný! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Směle do toho :) Osobně se mi Pýcha a předsudek líbila o kus víc, hlavně díky postavám (pan Darcy je pan Darcy), ale je to vážně jenom kousíček :)
      Linoryt vidíš správně, bohužel to není moje dílo, já jsem hrozně levá :D Má ho na svědomí moje šikovná kamarádka.

      Vymazat
  5. Rozum a cit som si nedávno kúpila v origináli takže rada počujem, že sa ti to páčilo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, tak to bych si v originále nedala (já jsem na ty knihy v angličtině nějak líná), ale určitě to bude ještě lepší zážitek :)

      Vymazat
  6. Q.ee jednou někde napsala, že to oproti Pýše a předsudku není nic moc. A to mě hrozně odradilo. :D Po přečtení tohoto článku mám ale neskutečnou chuť si to přečíst.
    Před pár lety jsem viděla filmové zpracování z roku 1995 a stejně jako ty, mě příliš nenadchla. Zkusím ten seriál (samozřejmě až potom, co přečtu knížku), vypadá zajímavěji. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně Pýcha a předsudek taky sedla nějak víc, ale Rozum a cit má taky svoje kouzlo, obě se mi hodně líbily :) Seriál je chvílema trochu vyhrocenej, ale za zhlídnutí podle mě stojí.

      Vymazat
  7. Tak toto ma asi presvedčilo, aby som si knihu prečítala. Ja nie to klasiky moc nie som, až na výnimky, ale napísala si to tak presvedčivo, že Rozum a cit zaraďujem do to-read listu. Díky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám že u toho nebudeš nějak trpět, abys mi pak nenadávala :D

      Vymazat
  8. Skvěle sepsané doporučení! :) Austenovou mám ráda a nemohu než souhlasit s každým bodem.

    OdpovědětVymazat
  9. Souhlasím se všemi body! :) Na Rozum a cit se chystám už delší dobu, ač jsem vždycky pár stránek načala... ale stejně věřím, že si mě víc získá Pýcha a předsudek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad už se někdy podaří dočíst do konce :) A výsledek třeba překvapí a vyhraje Rozum a cit, jeden nikdy neví :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)