pátek 29. května 2015

S. King: O psaní: Memoáry o řemesle - když vás King vede za ruku

O Kingovi se toho dá říct hodně. Někdo ho považuje za mistra horroru, někdo za průměrného pisálka a mnohým nejde pod nos vůbec. Ale asi málokdo by ho považoval za kamaráda (hlavně když se budíte z nočních můr o strašidelných klaunech). Já si tak během čtení této knihy přišla. Taky mám chuť oprášit povídky, které mi leží v šuplíku a pustit se do nich. A kdo z nás doma pár těch šuplíkových záležitostí nemá :)



Tahle publikace není výjimečná jenom tím, že má tři předmluvy, ale hlavně tím, že nejde o obyčejnou příručku, která by říkala: "Dělejte to takhle a takhle, splňte body jedna až deset a budete skvělí spisovatelé." Proto v ní kromě rad najdeme i jakýsi Kingův životopis seznamující nás s tím, jak se učil psát on. Dlužno říct, že i když toho na sebe prozradil hodně během různých interview a není problém najít si na internetu snad cokoliv, tohle je jiné. Je to jako kdyby byl váš kamarád a psal vám dopisy ze svého života. Od dětství přes první (druhé, třetí a tisící) odmítnuté povídky až po okamžiky, kdy bojoval se svými závislostmi, mimo jiné prostřednictvím příběhů. Nic vám nezatají.


V další části se dostáváme k jádru toho všeho a důvodu, proč knihu vlastně psal. Dozvíme se, co bychom jako spisovatelé měli mít ve své skříňce s nářadím. Mnoho rad se týká jazyka, což jsem osobně velmi ocenila. Mnohem víc, než klasické: "Zahoďte osnovu a čtěte jiné autory." I když to se dozvíte samozřejmě také :) Rady o tom, jak zacházet s jazykem tak, aby to pro čtenáře bylo zajímavé a čtivé, mi ale přijdou mnohem přínosnější. Tím spíš, že King sice mluví o angličtině a anglické gramatice, rady jsou ale dobře využitelné i v našich podmínkách (a já právě použila zlý trpný rod, před kterým tolik varuje).

A ten zbytek? Přesně jak slibuje anotace: motivace, nakopnutí a povzbuzení. Povolení k tomu, že můžeme. A několik rad co dělat po tom, co se nám to povedlo. Jak a jestli si najít agenta, že rukopisy zásadně nesešíváme, a ukázka toho, že občas je třeba do příběhu citelně zasáhnout, aby byl ještě lepší. I když to může bolet. King vás zkrátka vezme za ruku, spřátelí se s vámi a řekne všechno, co považuje za důležité. Na vás už je pak uvážit, co z toho se vám bude hodit ve vlastní skříňce s nářadím a vytáhnout ze šuplíku zapomenuté povídky.


Na závěr snad jen dodám dvě věci: pokud někdo nemá talent, ani milion knih o psaní mu nepomůže. A že pravidla jsou tu od toho, aby se porušovala. I když je nastolil King sám. Vždyť ani on se jimi neřídí :)

Za výtisk k recenzi děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.



Co vaše spisovatelské ambice? Necháte si poradit od mistrů, nebo se radši vydáváte vlastní cestou? :)

8 komentářů:

  1. Tak na tuhle knihu se chci taky vrhnout, hned jak dočtu Holčičku. Jsem ráda, že je tak poutavá, jelikož mám doma spoustu načatých povídek, které jsem nikdy nedokončila. Ale dřív jsem měla blog, kam jsem psala povídku na pokračování, a nedávno mě napadlo, že bych mohla něco napsat na wattpad, abych měla nějakou zpětnou vazbu :)

    Faoltiarnin šuplík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už ten Wattpad snad taky budu muset prozkoumat :) A docela koukám jaký máš teď kingovský období, to je super :)

      Vymazat
  2. Mám v plánu si ji určitě koupit, ale zrovna čtu Temnou věž, takže koupě knih Temné věže má zatím přednost :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je jasný, já ji dávala dohromady snad dva roky a dost to kazilo zážitek :)

      Vymazat
  3. Myslím, že toto bude hodnotný kúsok v knižnici mnohých blogerov, ktorí píšu "do šuflíka" :) Motivácia k písaniu je vždy skvelá vec. Osobne spisovateľské ambície nemám, ale na túto knihu by som sa rada pozrela už len z čírej zvedavosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že minimálně kvůli tý autobiografický části to za to stojí, mně to třeba dodalo novej pohled na knihu Tommyknockeři, která mě jinak až tak nebavila. A celkově tam King odhalí pár metafor, který do knih zakomponoval a člověk by si jich třeba ani nevšiml. Plus střípky z jeho dětství a kokainový éry jsou k nezaplacení :)

      Vymazat
  4. Díky za tip :) Určitě se po ní podívám.

    OdpovědětVymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)