pondělí 12. ledna 2015

Joe Hill: Vánoční říše - ne tak úplně vánoční čtení

"Sestra Thorntonová dorazila na oddělení dlouhodobě nemocných před osmou s ohřátým balením krve pro Charlieho Manxe."

Spousta knih začíná krvavou lázní. Ale jen málokdy jde o krvavou lázeň způsobenou tím, že vyděšená sestřička upustí balení čerstvě ohřáté krve. Jenže když na vás promluví pacient, který několik let ležel v komatu, není se čemu divit. Hlavně když ví takové věci o vašem dítěti, o kterých jste se před ním nikdy nezmiňovali a slibuje, že ho vezme do Vánoční říše.





Vánoční říše je svět plný radovánek, sněhu a dárků. Místo, kde každé dítě má svoji ozdobu na stromeček a nikdy není nešťastné. Je to místo, kam se dostanou jen týrané a jinak utiskované děti. Hodný strýček Charlie Manx na to dohlédne. Naloží děti do svého kouzelného Rolls Royce a odveze je vstříc nikdy nekončícím Vánocům. Když se Charlie pokusil dostat do svého báječného světa malého Wayna, jeho mamince se to ani za mák nelíbilo. A tak se vybavená svými tajemnými dovednostmi jala Manxe zastavit. Jak se jí na její cestě dařilo, si budete muset přečíst sami. Já vám můžu jenom říct, co na vás během čtení bude čekat.

Jak už jsem řekla, mrtvé děti, snové světy a telefonáty ze záhrobí jsou pro čtenáře horrorů denní chleba. V podstatě se nedá říct, že by Hill přišel s něčím novým. Zlí jazykové by dokonce možná řekli, že vrství jednu klasickou zápletku na druhou. A nedalo by se proti tomu nic namítnout. Jenže u Vánoční říše mi to vůbec nevadilo. 


Od Hilla jsem četla všechno, co u nás prozatím vyšlo (kromě komiksů). A je to právě tahle kniha, která mi přijde nejpropracovanější a jazykově nejzdařilejší. Jako by se konečně naučil vystupňovat napětí až do fáze, kdy začne být skoro nesnesitelné. Nechává postavy v nejistotě, jestli jde o realitu anebo sen. A i když čtenář moc dobře ví, co se zrovna děje, je mu jich líto. A jsou okamžiky, kdy zkrátka nejde knihu zavřít a jen tak tam Victorii nechat, ať si nějak poradí. Jako byste měli nutkavou touhu číst dál a tím jí pomoci. Některé postavy jsou možná trochu černobílé a zasloužily by lepší rozpracování, ty důležité ale poznáte víc než dobře. 

Vánoční říše se zkrátka četla skvěle a ďábelských 666 stran uteklo jako voda. K plnému počtu tomu chybělo rozvedení některých událostí, které zřejmě měly působit tragicky, ale vyzněly až příliš povrchně. A jeden nebo dva okamžiky kdy jsem si řekla, že: "Takhle by se přece nikdo nezachoval." Ale k tomu my studenti psychologie asi máme sklony, vy se tím vůbec nenechte rušit a neváhejte po knize sáhnout. Na Vánoce si ji šetřit nemusíte :)


Co vy a Joe Hill? Co vás od něj bavilo nejvíc? A jestli jste ho nečetli, chystáte se?

6 komentářů:

  1. Achjo, chci! Už jsem se na ni dívala mockrát a Hill mi sedí. Tak snad jednou. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se ti bude líbit jako mně :)

      Vymazat
  2. O téhle knížce jsem ještě neslyšela :) Ale zaujala mě, vypadá to na dobré čtení :) Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám že se k ní dostaneš a že nezklame :) A děkuju :)

      Vymazat
  3. Tuto knihu jsem zatím neznala, ale vypadá zajímavě :)

    OdpovědětVymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)