středa 6. srpna 2014

Roald Dahl: Karlík a továrna na čokoládu - survival horror pro děti

Ahoj všem! Konečně se mi podařilo sehnat filmového Karlíka, a tak jsem si ho konečně mohla taky přečíst. A zjistila jsem, že jde o ideální letní čtení. Je to lehké, zábavné, přečtené za chvilinku. A že je to vlastně pohádka? No a co... :) V zimě si to přečtu znovu, hezky s puclákem čaje a talířkem cukroví.

Knihu doporučuju všem, kdo nejsou nabubřelí dospěláci a rádi si zkrátí příjemnou chvilku pohádkou. Inteligentní pohádkou.

A nedoporučuju ji těm, kdo šíleně milují čokoládu a zrovna doma žádnou nemají. Budete trpět. Vím, o čem mluvím :)

Žánr: pohádka
Nakladatelství: Academia
Počet stran: 132
Moje hodnocení: 4/5

"Tihle dva prastaří lidé jsou maminka a tatínek pana Bucketa."

Kdo by neznal Burtonovu filmovou adaptaci Karlíka. Kdo by neznal chudou rodinu žijící v maličké chaloupce na kraji města. Čtyři stařečci, pan a paní Bucketovi a Karlík. Sedm lidí, kteří mají jenom sami sebe a sotva co k snědku. Když pan Wonka z městské továrny na čokoládu pustí do oběhu pět zlatých kuponů umožňujících prohlídku továrny, Karlík zesmutní. Vždyť dostává jen jednu čokoládu ročně, na svoje narozeniny. Ale jak je známo, zázraky se dějí. Co Karlík uvidí v továrně, do které nikdy nikdo nevchází, ani z ní nevychází ven?


Spolu s Karlíkem se prohlídky účastní čtyři zbohatlické děti. Kulaťoučký August (miluje šokolate), rozmazlená Veruka, televizí posedlý Miky (vždyť ani nejí čokoládu!) a přebornice ve žvýkání, Fialka. Prohlídku nevede nikdo jiný, než pan Wonka, geniální výrobce všelijakých pochoutek, veselá kopa a podivín v jedné osobě. Kdo jiný by míchal čokoládu vodopádem a zaměstnával podivné trpaslíky zvané Umpa-Lumpové?

"'Milý hochu', řekl dědeček Pepa a vysoukal se po polštáři výše, aby se mu lépe sedělo, 'pan Willy Wonka je ten nejúžasnější, nejfantastičtější, nejmazanější výrobce čokolády, jakého kdy země nosila! Génius! Měl jsem za to, že tohle ví každé malé dítě!'" (s. 11)

Protože jde o pohádku, je potřeba potrestat neposlušné děti a ukázat, že dobro vždy zvítězí. A tak se stane vtipná nehoda tu jednomu dítěti, tu druhému. Znáte ty strašidelné filmy, kde se vydá parta puberťáků přenocovat do starého domu a postupně se začnou ztrácet? Wonkova továrna na čokoládu je takovou milejší formou opuštěného domu. Taky tu nikdo neumírá, ale ruku na srdce, nechat se vcucnout trubkou nebo být vyhozen veverkami do odpadků, to den nevylepší. Navíc když k tomu pan Wonka vždycky jen tak něco na půl huby prohodí, aby se neřeklo. Dítě letí do pece? Žádný stres, možná dneska není zatopeno. A aby toho nebylo málo, Umpa-Lumpové pokaždé přijdou s poučnou a trochu morbidní písničkou.


I když je knížečka kratičká a psaná velkými písmeny, stihnete se během čtení nasmát až až (a ve zbytku času se budete aspoň usmívat). Je to napsáno tak, jako by autor počítal s tím, že budete pohádku číst dětem před spaním. Mile a vtipně, s dostatkem dialogů a akčních citoslovcí. Kapitoly jsou kratičké, tak akorát než cvrček zabere. Ale protože předpokládám, že už žádní cvrčci nejste, zvládnete s klidem před spaním celou knihu. A budete mít krásné čokoládové sny :)

Asi jedinou vadou na kráse je příliš uspěchaný konec, úplně klidně by to kapitolku navíc zvládlo. A teď mě omluvte, jdu do krámu pro Milkovu jemně oříškovou :)

FILMOVÉ ADAPTACE


Karlík a továrna na čokoládu (2005, USA/Velká Británie)
Všemi milovaná adaptace. Výber dětí se podle mě opravdu podařil a bez Deppa by to snad už ani nešlo. Tu zápletku navíc (Wonka a jeho tatínek) si Burton mohl odpustit, ale co, zas trocha dojetí navíc. Celé je to správně divné a vůbec hrozně fajn :) Moje hodnocení: 4/5


Pan Wonka a jeho čokoládovna (1971, USA)
Nemůžu si pomoct, ale většina mužských postav v tomhle filmu na mě působila strašně pedofilně. Ale to bude možná tím, že jsem předtím poslouchala Lostprophets (ano, vážně natočili tenhle klip a ano, jejich zpěvák sedí v base za... však vy víte). No, zpátky k filmu. Líbilo se mi, jak se tvůrci poprali s nedostatkem technologií a zapojili fantazii a vynalézavost. Některá továrnická udělátka byla moc zajímavá. Písničky umpalumpů mě bavily, ty ostatní jsem přeskakovala. A pokud jde o scénu z tunelu, v nejbližší době očekávám příval nočních můr. Největším přínosem filmu tak asi zůstává meme s panem Wonkou. Moje hodnocení: 3/5

Co vy a Karlík? Taky se každý rok kolem Vánoc znovu koukáte? A knihu jste četli? :)

11 komentářů:

  1. Film som videla už veľa krát, ale vždy sa mi páčil. Tak nejako som tušila, že bude aj kniha, ale nikdy mi nenapadlo sa po nej poobzerať (whyy?). Lenže touto recenziou si ma motivovala k tomu, aby som si ju požičala a prečítala (a kúpila čokoládu...) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to taky nikdy nenapadlo, dokud jsem neviděla tohle vydání od Academie. To jsem prostě a jednoduše musela mít :) A motivační účinky článku mě moc těší, hlavně jak jde o čokoládu :D

      Vymazat
  2. Mňami :D Já viděla jen film a ten byl naprosto úžasný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak honem zapnout Karlíka a něco na zub k tomu! :D

      Vymazat
  3. Film jsem viděla několikrát a musím uznat, že nepatří mezi moje nejoblíbenější :D O knize jsem zatím neslyšela :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to si tě aspoň můžu napsat na (kratičký) seznam lidí, kteří film až tak nemusí :)

      Vymazat
  4. Bezva recenze :D ... mám knihu v angličtině, zatím jsem si k ní nedostala, ale snad to brzo napravím. Film mám moc ráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Tohle může být v angličtině moc hezký čtení, skoro ti to závidím :)

      Vymazat
  5. Film jsem videla nedavno a je skvelej :)))

    OdpovědětVymazat
  6. Karlíka si chci přečíst už hrozně dlouho, ale nějak pořád nenastala ta správná chvíle. Parádní recenze a ještě parádnější titulek! :D :D A tu Milku bych si dala taky :)

    OdpovědětVymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)