středa 13. srpna 2014

Clive Barker: Noční rasa

Ahoj všem! Dneska je venku neskutečně zataženo a pošmourno. Tak proč si nepředstavit i zataženou a pošmournou knihu? Totiž knihu s přesně takovou atmosférou. Máte chuť být napjatí, fandit neobvyklým hrdinům a přemýšlet, jak to všechno asi dopadne? Tak to jste na správném místě :)

Knihu doporučuju: fanouškům Cliva Barkera, temné fantastiky a netvorů, kteří jsou pro jednou v pozici stíhaných a nutně potřebují svého hrdinu. 

A nedoporučuju ji: asi lidem, kteří od Barkera ještě nic nečetli nebo neviděli žádný z jeho filmů. Nedokážu říct proč, ale jako první setkání s ním by tohle nemuselo úplně fungovat. Mně se to sice hodně líbilo, ale má na svědomí i lepší kousky.

Žánr: dark fantasy, horror
Nakladatelství: Laser
Počet stran: 272
Moje hodnocení: 4/5


"Boone už věděl, že ze všech neuvážených a půlnočních příslibů učiněných ve jménu lásky se žádný nikdy nedodrží s větší jistotou než 'Nikdy tě neopustím.'"

Lori všichni tvrdí, že chlapa jako je Boone by neměla šanci sbalit, kdyby byl normální. Totiž že nebýt jeho psychických výkyvů, tulil by se svou krásnou tváří k jiné ženě. Že Boone není psychicky v pořádku, vím sám moc dobře, že si ale jednoho dne dobrovolně bude chtít vzít život, to nečekal. Jenže co jiného může dělat, když je monstrum, které brutálně mučí oběti a později si nic z toho nepamatuje? Důkazem jsou fotografie těl, které mu ukázal jeho psychiatr Decker. Sám sobě ale Boone život vzít nedokáže. Smrt ho odmítla, místo toho se dostává na místo zvané Midian a stává se příslušníkem Noční rasy.


Boone má vůbec srandovní život. Se svou ženou Lori nedokáže sexuálně žít, trpí nespecifikovanou psychickou poruchou a neúspěšně se pokusí o sebevraždu. A když už se mu nakonec podaří umřít, nemůže si ani užít odpočinek v pokoji, protože jeho tělo zmizí z márnice, aby se nastěhovalo na hřbitov v Midianu jako jeden z tvorů Noční rasy. 

Noční rasa (a teď myslím knihu, ne příslušníky rasy) nabízí několik často omílaných, ale pořád aktuálních myšlenek. Třeba že není všechno jak se zdá, a ten hodný pán odvedle je větší monstrum, než všechna monstra podsvětí dohromady. A že ve skutečnosti jsou těmi nejhoršími netvory lidé. Vždyť příslušníci Noční rasy si pokojně žijí pod zemí, sem tam se nakrmí neopatrným nočním návštěvníkem hřbitova a nikomu nic nedělají. Dobře vědí, že pokud má tahle idylka vydržet, nesmí se o nich lidé dozvědět. Protože máme v povaze všechno, co se od nás odlišuje, ničit. A všechno, čemu závidíme schopnosti, zkoumáme. A pak to zničíme.


V propletenci událostí Boone pomalu naplňuje svůj posmrtný osud hrdiny Midianu. A Lori? Ta se vydává se na strastiplnou cestu za svým milým, o kterém si chudinka myslela, že je živý a prostě se ztratil. Kdybych měla z knihy vybrat tu nejodvážnější a svým způsobem nejšílenější postavu, byla by to právě Lori. Na takovou hrdinku člověk jen tak nenarazí, vždyť ji nezastaví žádné nebezpečí ani nechutnost! To bohužel nemůžu prohlásit o sobě. Bez hanby přiznávám, že u jedné dvou scén jsem byla víc než ráda, že jsem zrovna nejedla. Barker je zkrátka šílenější, než jsem myslela, a dokáže naservírovat nejenom příběh, od kterého budete neradi odcházet (protože musíte! vědět! jak! to! bude! dál!), ale umí popsat odřezávání tváře tak, jako nikdo jiný. Totiž ne že bych se v tom vyžívala, právě naopak... ale nějaká morbidní část mě to prostě dokáže ocenit. Stejně jako propracované postavy, zajímavé zvraty a netradiční závěr. Bát se u toho nebudete, ale atmosféru to má.

FILMOVÁ ADAPTACE


Plod noci (1990, USA)
K českému názvu se radši vyjadřovat nebudu, zato k filmu mám celkem co říct. Předně to, že jsem ráda, že jsem ho neviděla před knihou. Nadobro by mě to totiž odradilo. A vlastně ani nevím, jestli bych tak úplně chápala, co se to tam děje. Šlo o moje první setkání s Barkerem jako režisérem a vážně mě mrzí, že to dopadlo tak neslavně. Moc se mi líbila monstra, ty masky musely dát neskutečně práce. Ocenila jsem i absenci detailního řezání čehokoliv a kohokoliv. Výběr herců mi taky sednul. Ale proboha, já se u toho neskutečně nudila. Moje hodnocení: 2/5

2 komentáře:

  1. Knihu jsem nečetla a ani film jsem neviděla. Nicméně tohle znám moc dobře, mě takhle zklamalo filmové zpracování Města z kostí, bylo to naprosto příšerné, kdybych to viděla jako první, tak bych se do knihy určitě nepouštěla :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já pro změnu nečetla ani neviděla Město z kostí. Ale už teď aspoň vím, že filmem nezačnu :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)