středa 30. července 2014

Jane Austenová: Pýcha a předsudek - lovestory i pro ty, kdo je normálně nemusí

Pýcha a předsudek je vůbec první knihou, kterou jsem od Austenové přečetla. Málem k tomu nedošlo, protože dobrovolnice v knihovně si podle všeho myslela, že se pýcha píše s měkkým i a zarytě tvrdila, že ji nemají. Naštěstí se chybu podařilo napravit a Pýchu a předsudek (odteď překřtěnou na Píchu a přecudek) jsem si přečetla. Jak se mi zamlouvala?

DK; 400 stran, hodnotím 5/5

Myslím, že na světě není snad nikdo, kdo by nevěděl, jak kniha dopadne. Buď se prořekne učitelka v hodině literatury, nebo si pustíte film. A možná máte štěstí a nic nevíte. Ať tak nebo tak, jde o jeden z těch příběhů, které si člověk pořád může vychutnat, i když zná konec. Protože tady jde spíš o cestu, než o její cíl.


Znalci klasické literatury a anglických románů by vám nejspíš řekli, že jde o jedno z prvních děl svého formátu, že Austenová ukázala cestu mnoha dalším, a že položila základy romantických příběhů tak, jak je známe dnes. O tom já nic nevím. Můžu vám říct jenom to, co postřehlo moje laické čtenářské oko. A to, že Austenová dokáže svěžím jazykem přivést k životu tak zapamatovatelné postavy, že na ně budete i po týdnech s láskou vzpomínat. 

Čím důležitější postava, tím je propracovanější. Lízinku a Jane po dočtení znáte jako vlastní sestry, Lydii byste s chutí profackovali a pana Darcyho... no, pan Darcy se pravidelně umisťuje na předních příčkách žebříčků o nejvíc pomilováníhodného knižního hrdinu. Naopak méně významné postavy jsou jen lehce načrtnuty, takže se vám při čtení nepřetíží mozek hromadou zbytečných dat.


A příběh samotný? I když jsem věděla, jak to dopadne s panem Darcym, vůbec jsem netušila, že Pýcha a předsudek obsahuje víc dějových linek. Všechny obsahující dramatický okamžik, kdy to vypadá beznadějně. A to je právě to, o čem jsem mluvila na začátku. Nejde o žádný hloupý zamilovaný příběh, kde by si mohli milenci okamžitě s radostí skočit do náruče. Tady jim v cestě stojí spousta překážek a nedorozumění, společenských rozdílů a vůbec všeho zlého. Člověk je pak zase jednou rád, že žije v dnešní době a v našich podmínkách, kde se nehledí na věno, společenské postavení a vystupování na veřejnosti. Na druhou stranu, některé věci nešlo nezávidět. Totiž navzájem projevovanou úctu a fakt, že ženy byly dámy a muži gentlemani :)

FILMOVÉ ADAPTACE

Pýcha a předsudek (2005, Velká Británie a Francie; csfd): ačkoliv Keiru moc nemusím, tady mi do role Lízinky parádně seděla. Ani na zbytek osazení si nemůžu stěžovat a celkově pro mě byl film zpříjemněním večera. Rozhodně doporučuju pro prohloubení zážitku ze čtení.

Pýcha a předsudek (1995, Velká Británie; csfd): seriálová adaptace (celkem cca 300 minut) zvládla pojmout i to, co se do filmové nevešlo. Je tu více dialogů přímo z knihy a prostor k rozvoji tu dostaly všechny dějové linky. A zcela upřímně - strčte do něčeho Colina Firtha a já to budu milovat. Věřili byste tomu, že chtěl roli odmítnout, protože si nepřišel dost atraktivní pro roli pana Darcyho? Pche.

Četli jste, popřípadě viděli Pýchu a předsudek? Taky vás tak rozčilovala paní Bennetová? :) A co byste mi doporučili jako další čtení od slečny Austenové?

16 komentářů:

  1. Hezky napsáno a díky Tobě teď určitě začnu nechtěně říkat Pícha a předcudek! :D Patří mezi mé nej knihy a vůbec se za to nestydím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tomhle případě není vůbec za co se stydět! :)

      Vymazat
  2. stará dobrá klasika :-)Austen, Bronte, Dickens......to je moje celoživotní láska :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od Dickense jsem četla jen Olivera a nějak se nemůžu rozhodnout, co si o něm myslet. Z Bronteových mám za sebou jen Charlottinu Janu Eyrovou... a od Austenky jen tohle. Mám hodně, hodně co dohánět :)

      Vymazat
  3. Ta Pícha mi málem vypíchla voko :D Já patřím do fanklubu (vlastně jsem ho založila a jsem zároveń jediná členka) JA, takže jsem ráda, že uděluješ vysoké hodnocení, i když BBC adaptaci bych je udělila také. Moje nejmilejší je asi v tomto pořadí: Sanditon, Mansfieldské panství, Emma + Northangerské opatství + Jane Eliot na stejném místě, Rozum a cit na posledním. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako když slečna v knihovně nemohla najít knihu v databázi a pak se provalila, že psala "pícha", tak jsem měla hodně co dělat abych po ní neházela všelijaký výrazy... :) Ale tak stane se, vím co občas dokážu napsat já. Zatím mě asi nejvíc láká Emma, ale děkuju za pořadí preferencí, možná to tak budu následovat :)

      Vymazat
  4. Jsem ráda, že se Ti líbí. Pro mě je to jedna z nejlepších knih vůbec, ač miluji fantasy. A film se moc povedl. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film byl fajn, ale víc se mi líbila ta seriálová adaptace. Holt Colin Firth :)

      Vymazat
  5. cetla cetla cetlaaa a miluju <3 i film me dostava i kdyz hodne lidi ho nechape, je to takovy spis o atmosfere nez o nejakym velkym deji, protoze zas az tolik se tam toho nedeje :) moc pekny clanek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ten film viděla ještě dávno než jsem četla knihu a líbil se mi. Tak jsem možná divná. Ale o mně je celkem známo, že tyhle věci "bez děje" mám ráda :)

      Vymazat
  6. Tvůj blog byl přidán do nové tabulky obsahující knižní blogy a weby. Pokud máš nějaké otázky či reklamaci, tak se ozvy. Jakékoli změny prosím hlas.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na tabulku jsem koukala, hodně dobrá práce a moc děkuju za přidání! :)

      Vymazat
  7. Možná tě to překvapí, ale já ten konec neznám :D každopádně si ji chci přečíst, fakt všichni to chválí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé tak to je fajn, budeš z toho mít ještě lepší požitek! :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)