čtvrtek 20. února 2014

Ursula Poznanski: Erebos - Hra, která zabíjí!

Ahoj všem! Dneska vám povím něco o knize, která oběhla snad celou blogosféru a já vlastně ani neměla v plánu o ní psát. Jenže ta potvora si mě získala a já prostě musím :)

Tuhle knihu doporučuju všem, kdo:
  • mají rádi PC hry, to je snad jasné
  • mají náladu na nenáročné, ale zajímavé a napínavé čtení
A nedoporučuju ji:
  • těm, kdo ze všeho zla světa viní právě PC hry

Žánr: sci-fi
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 320
Moje hodnocení: 4/5


"Tři hodiny a deset minut a Colin pořád nikde."
Je úplně jedno, nakolik přesný bývá váš kamarád. Ve chvíli, kdy nainstaluje Erebos, jde všechno ostatní stranou. Není to obyčejná počítačová hra. Tahle vás sleduje, ví o vás všechno a má ta nejpřísnější pravidla. Posel se žlutýma očima rozdává rozkazy a běda tomu, kdo je neuposlechne. Vyhození ze hry totiž není to nejhorší, co se může přihodit. Podaří se někomu odhalit tajemství hry a zastavit zlo, které se začalo šířit?

Když jsem tuhle knihu vyhrála, měla jsem hned dvojnásobnou radost - zaprvé proto, že jsem konečně jednou něco vyhrála a zadruhé jsem si ji díky všem jásavým recenzím chtěla přečíst. Tím spíš, že se sama ráda ztratím v naprogramované fantasy realitě.
Všechno to začíná na londýnské škole, když Nick a další jeho spolužáci zpozorují divné chování kamarádů. Vynechané tréninky, zapomenuté schůzky, kruhy pod očima a semknuté hloučky šeptajících si lidí. Čas od času se mihne pokoutně předávané cédéčko. To se konečně dostane i k Nickovi. Hru nainstaluje a rázem pochopí, proč byli ostatní tak podráždění a tajemní. Erebos má svoje pravidla a pozná, když se je někdo snaží porušit.

"'Ale... Ale... To to bereš tak vážně?' 'Je to vážný. Nech si svoje záležitosti pro sebe, nebo vyletíš tak rychle, že ani nestihneš napočítat do tří.' Nick mlčel. Pomyšlení na to, že by mohl vypadnout, bylo dost nepříjemné. Pokořující." s. 60

Kniha se mi četla skvěle, pohltila mě skoro tak, jak Erebos pohltil svoje hráče. Svět hry je napínavý, čtenář spolu s Nickem přemýšlí kdo se skrývá za kterou přezdívkou a samotný děj má spád. Autorčin styl je úžasně čtivý, dialogy a přímá řeč dodávají extra porci napětí a skoro bych i dala plný počet, kdyby mě pár věcí nerušilo. Měla jsem totiž pocit, že autorka snad v životě žádnou hru nehrála. Některé věci prostě byly nemožné, ať byl tvůrce hry geniální jak chtěl. Taková hra by se navíc nevešla na jedno jediné CD. A vážně se v dnešní době děsí vypalování cédéček a toho, že je to pirátství? Ale no tak paní Poznanski, nenechte se vysmát. Stejně tak rozuzlení a konec mi moc nesedly, ale to bude tím, že jsem měla přehnaná očekávání. Asi jsem čekala něco víc... fantazáckého nebo scifáckého, vlastně sama nevím. To nic nemění na tom, že naprostá většina knihy byla výborná a její čtení se pro mě stalo návykovou záležitostí. Jen doufám, že se nedostane k nějakým chytrákům, kteří ji začnou používat jako součást kampaně proti počítačovým hrám :)

Četli jste Erebos, nebo vás blogová masáž úplně odradila? A hrajete rádi hry, nebo je považujete za ztrátu času?

10 komentářů:

  1. V době "blogové masáže" jsem o knize neslyšela (:-D), taky jsem ji četla později. A líbila se. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Já mám pocit že na mě Erebos skákal snad i z ledničky :D Stejně jako třeba později Hledání Aljašky nebo S hlavou v oblacích (pejru). Asi si líp vybíráš blogy ke sledování :)

      Vymazat
  2. Je pravda, že teď jsem viděla knížku hodně, ale když jsem si ji objednávala na recenzi já, tak jsem o ní slyšela poprvé. A to to nebylo hned po vydání. Tak nevím.:-)
    Ale jinak, líbilo se mi to. I když počítačové hry ráda opravdu nemám.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to teda nevím, co čtu za blogy, protože já tím fakt jednu dobu měla zahlcenej Blogger... :D

      Vymazat
  3. a tejto knihe som už pret tým počul, no nevenoval som jej nejak veľa pozornosti, no zaťínam uvažovať , fajnová recenzia :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Minimálně za to uvažování stojí :)

      Vymazat
  4. Já vím, co myslíš tím boomem, protože jsem knihu četla přesně v tom období! :) Ať jsem se podívala kamkoli, byla tam.

    Taky se mi moc líbila :) A myslím, že v kampani se snad neobjeví, i když dneska člověk nikdy neví. Super recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uf, konečně někdo, kdo se s tím taky setkal, díky! :D A díky i za komentář, potěšil moc :)

      Vymazat
  5. Jo jo byla všude, ale já ji také četla teprve nedávno a taky se mi líbila. Rozuzlení se mi líbilo jako ten nápad, ale ten samotný konec mi taky přišel takový moc rychlý. Jinak pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, bylo to takový uspěchaný, já věděla že jsem tam chtěla ještě něco napsat :D A děkuju :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)