středa 27. listopadu 2013

Matt Baglio: Rituál - příběh moderního exorcisty

RITUÁL
Žánr: esoterika, naučné
Nakladatelství: Volvox Globator
Počet stran: 252
Proč jsem po knize sáhla: EXORCISMUS, co chcete víc?
Moje hodnocení: 4/5

"Pětatřicetiletá žena ležela na polohovacím masážním stole, ruce a nohy jí přidržovali dva muži."
Otec Gary Thomas nás prostřednictvím novináře M. Baglia seznamuje s tím, jak probíhá exorcismus v moderní době. Kdo předpokládá, že jde o hollywoodské scény plné svíjejících se lidí řvoucích nadávky a masturbujících krucifixem, bude možná překvapen. Proč se vlastně tato okultní praktika pořád provozuje? Jak takový moderní exorcismus probíhá, a jak vypadá jeho výuka? To a mnohem víc se dočtete v Příběhu moderního exorcisty.

Přiznám se, že i moje představa vymítání byla hodně zkreslená... to víte, filmová produkce si ráda přikresluje realitu :) Jsem ráda, že se mi tahle knížka dostala do ruky, protože jsem se dozvěděla hodně zajímavých věcí. I když to vlastně docela zkazilo tu morbidní představu, kterou jsem o exorcismu měla. Kdo by byl řekl, že je to naprosto běžná věc, na kterou se čekají fronty skoro jako u doktora?
Otec Gary Thomas se vydává do Itálie na kurz exorcismu, jelikož církev potřebuje stále více kněží schopných ho provádět. Poptávka totiž pořád roste, a to i v dnešní době! Matt Baglio celý příběh podává poutavou formou, i když rozhodně nejde o klasické vyprávění. Z jeho stylu je cítit, že je to novinář, ale zároveň nenudí, ani čtenáře nezahlcuje odbornou hantýrkou. 


Jeho práci na tomto díle hodně obdivuji, muselo jí být mnoho. Sehnat rozhovory s různými lidmi, pročítat hromady materiálů a církevních spisů, ze kterých sbíral citace... a napsat 191 poznámek pod čarou, to muselo stát hodně a hodně hodin dřiny. Poznámky pod čarou samozřejmě číst nemusíte, o nic nepřijdete, ale kdo se chce dozvědět něco navíc, ten se určitě rád mrkne. 
Spíš než vymítáním samotným, se kniha zabývá průběhem kurzu, výukou otce Garyho a dozvíme se ni něco málo z jeho života, například proč se rozhodl dát na duchovní dráhu. Zajímavé jsou i výlety do jeho úvah a myšlenek. První exorcismus proběhne až na straně 96 a kdo se rozhodne knihu si přečíst, bude možná překvapený, jak hladký průběh to bude mít. 

Závěrem: komu nevadí , že si pokazí představy získané z Vymítače ďábla a Emily Rose, ale chce se něco dozvědět, ať po knize určitě sáhne. Není to sice úplně lehké čtení, styl je mírně publicistický, ale nenechte se odradit, stojí to za to :)


2 komentáře:

  1. Wau, zajimave... diky tomu, jak jsi popisovala prave to filmove podani exorcistu, jsem si vzpomnela na knihu, kterou mi dal pritel k narozeninam kdysi... Poznaný ďáblel - Mike Carey. Je to prave taky pribeh o exorcistovi, perfektni knizka, cetla jsem ji nekolikrat :)

    OdpovědětVymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)