středa 9. října 2013

G. R. R. Martin: Tanec s draky

TANEC S DRAKY
Žánr: fantasy
Série: Píseň ledu a ohně #5 (díly 1 - 3, díl 4)
Nakladatelství: Talpress
Počet stran: 1184
Proč jsem po knize sáhla: přece nenechám tak skvělou sérii nedočtenou :)
Moje hodnocení: 4/5

vlastní fotku nemám, čteno na Kindlu
"Noc byla cítit člověčinou."
Klání o Železný trůn pokračuje a situace se stále vyhrocuje. Zeď má nového velitele, na jehož bedrech leži nelehký úkol - udržet nebezpečí za Zdí. Jak se to lordu veliteli podaří? A zvládne zachovat neutralitu Noční hlídky ve věcech samozvaných králů? Jak se bude vyvíjet situace v Mereenu, kde draci nabývají na síle a intriky a vraždy jsou zde na denním pořádku? Zachovají si Lannisterští lvi i nadále svoje postavení a respekt? Kdo se ve hře o trůny posune o krok dál a kdo naopak ztratí?




Kniha je klasicky rozdělená na dvě části. V první se seznamujeme s osudem postav, které v Hostině pro vrány nedostaly prostor. Tato část je časově paralelní s Hostinou. Ve druhé části se pak děj posouvá dál, a to jak časově, tak situačně. Během čtení jsem měla pocit, že se vlastně nic moc neděje, ale s odstupem si uvědomuji, kolik zásadních věcí se událo. A hlavně kolik jich zůstalo otevřených. Už aby tu byly Vichry zimy, šup šup pane Martine!
I přes množství událostí jsem ale z knihy mírně rozčarovaná. U Hostiny pro vrány jsem věděla předem, že bude odlišná od předchozích dílů, a že bude o něco slabší (i když jsem si to nechtěla připouštět, abych tím při čtení nebyla ovlivněná). Tak nějak jsem ale čekala, že v Tanci se vrátíme do starých kolejí, bude nás čekat plno akce, rychlých zvratů, a že kapitoly budou věnované našim starým dobrým známým postavám. U Hostiny mi totiž vadilo, že kapitoly byly věnované i neznámým a zdánlivě nedůležitým postavám, které ani neměly jméno. Resp. že jejich kapitoly byly nadepsány jejich titulem nebo charakteristikou. Na tenhle model je navázáno i v Tanci, dokonce se to trochu stupňuje. Proto se nesetkáte s kapitolou o Theonovi, ale o Smraďochovi. Chápu, že pro někoho je to maličkost, já ale před spaním chci vědět, na kterou postavu se mám těšit (nebo netěšit) zítra, a ne ještě zdlouhavě projíždět očima řádky, abych zjistila o koho jde.
Problém je taky v tom, že Martin sám sobě nasadil vysokou laťku Bouří mečů, což je podle mě (a podle hodnotících na Knižní databázi) nejlepší díl. Pokud ale před akcí a krvavou řežbou dáváte přednost intrikám, vývoji postav a jejich vnitřnímu světu, přijdete si na své.
Závěrem: i když předchozí řádky zní příšerně negativně a asi ve vás vzbuzují pocit, že horší knihu jsem v životě nečetla, pořád Tanec s draky považuji za hodně nadprůměrnou knihu. Oceňují pečlivě vykreslené postavy a fakt, že se neztratíte v ději. Umění napsat čtivé dílo se Martinovi zkrátka nedá upřít, alespoň co se Písně ledu a ohně týče. To, že mi vadí nadpisy kapitol, a že mám tak strašně ráda Bouři mečů, je čistě můj osobní problém a vy si tím určitě nenechte zkazit čtení :)

6 komentářů:

  1. Osobně si neumím představit dát jakémukoli dílu Písně ledu a ohně méně než pět hvězdiček. :-D Postavy se možná chovají nepochopitelně, ale i v tom je to kouzlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, jsem špatnej člověk... :D Když mně to přišlo celý takový utahaný (já vím, za tohle půjdu do pekla).

      Vymazat
  2. Daenerys byla naprosto nemožná :D. Jsem ráda, že nejsem jediná, komu její chování vadilo. Její kapitoly jsem měla za začátku nejraději, ale v Tanci jsem si přála, abych je už měla za sebou. K Jonovi se taky vyjadřovat nebudu. Doufám, že to s ním dobře dopadne a jestli ne, tak opravdu začínám uvažovat nad tím, že to přestanu číst, protože tam za chvíli zbudou jen postavy, které naprosto nesnáším. Četla jsem ale nějaký rozhovor s Martinem a opravdu to vypadá, že Johna ušetří.
    Bouře mečů podle mě nasadila hodně vysokou laťku a Martin bude mít co dělat, aby ji překonal. Podle mě byla největší chyba postavy rozdělit, obě knihy mi to tak trochu zkazilo (Hostinu i Tanec).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem ráda, žes mě v tom nenechala samotnou :) Zajímalo by mě, jestli by mi to přišlo nějak zásadně lepší, kdyby postavy nerozděloval... aby pak zas lidi nebrblali, že tam sice byli všichni, ale nic moc se nestalo... :D

      Vymazat
    2. No zásadně možná ne, ale lepší by to bylo. Upřímně, když jsem četla první polovinu Tance, byla jsem hrozně ráda, že se setkávám se svými oblíbenými postavami. Když sem se s nim ale setkávala pořád a pořád dokola, začalo mi to vadit (stejně jako v Hostině).

      Vymazat
    3. Tak tak. V tý Hostině to ale bylo o dost výraznější, aspoň pro mě. Přece jen ta knížka má pěknejch pár stránek :D

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)