pátek 27. září 2013

G. R. R. Martin: Hostina pro vrány

Žánr: fantasy
Série: Píseň ledu a ohně #4 (díly 1 - 3)
Nakladatelství: Talpress
Počet stran: 864
Proč jsem po knize sáhla: nešlo to jinak, SOIF je závislost :)
Moje hodnocení: 4/5

vlastní fotku nemám, čteno na Kindlu
"Draci, řekl Mollander."
Klání o Železný trůn stále pokračuje, i když jsou všichni zájemci již unavení a zničení neustálým válčením. To jim však nebrání v tom i nadále strojit úklady proti ostatním, uzavírat nejistá spojenectví a příměří a třást se strachy o vlastní pozici (a život). Kdo se ve hře o trůny posune o krok dál a kdo naopak ztratí?

Když Martin psal Hostinu pro vrány a Tanec s draky, prý stál před těžkou volbou - seznámit nás v jedné knize s půlkou příběhu všech postav, anebo s celým příběhem půl postav? Nakonec se rozhodl pro druhou variantu a v Hostině se tak setkáváme jen s několika málo postavami a zbytek na nás čeká v Tanci s draky. Fanoušci to přijali buď s nadšením, protože Hostina se tak odlišuje od ostatních dílů (těch je menšina) anebo jsou zklamaní, že musí pořád dokola číst o těch samých postavách, ještě ke všemu o těch obecně méně oblíbených. Jak to bylo u mě?
Ze začátku to bylo jasné nadšení, protože i když se v knize nevyskytovaly moje úplně nejoblíbenější postavy, zůstaly tam ty, které mám ráda. Bohužel někde v půlce mě to začalo trochu nebavit, ve třech čtvrtinách nudit a na konci jsem byla celá šťastná, že už mě čeká další díl. 
Není to ale jenom tohle, čím je Hostina tak trochu výjimečná. Je to i fakt, že zatímco předchozí díly (a hlavně Bouře mečů - kdo by to podle názvu řekl) byly plné akce, bitev a krve, Hostina je spíš jedno velké nekonečné pátrání a hromady úkladů a taktizování. Blíže se seznámíme s novými rody a objeví se zde i několik zdánlivě nedůležitých postav, kterým jsou věnovány vlastní kapitoly. Přiznám se, že během těchto kapitol jsem nedávala moc pozor a často mi unikl nějaký důležitý fakt, takže jsem se musela vracet. Pozorní čtenáři ale nebudou mít problém :) 
Závěrem: i když mě Hostina nebavila tolik, jako třeba Bouře mečů, pořád je to kvalitní čtení a rozhodně by nikoho neměla odradit od dalších dílů. Koneckonců, až se v první polovině Tance s draky seznámíme s osudem zbytku hrdinů, příběh se posune dál, všichni naši hrdinové se zase objeví v knize společně a všechno bude tak, jak jsme na to zvyklí (aspoň to pan Martin na konci Hostiny sliboval, budeme mu tedy věřit :)).

Jak jste to měli s Hostinou vy? Bavila vás její odlišnost, nebo jste se modlili za návrat všech postav?

2 komentáře:

  1. Tohle je podle mě asi nejslabší díl z celé série. Tedy alespoň z těch dílů, co zatím vyšly. Největší podíl na tom mají asi postavy .. když totiž někdo fandí Johnovi, Daenerys a Tyrionovi je trochu zklamaný, když se postavy v knize vůbec neobjeví. I tak to byla nadprůměrná fantasy kniha a už se nemůžu dočkat Vichrů zimy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak. Tanec s draky jsem sice ještě nedočetla (jsem za půlkou), ale už teď mě baví mnohem víc. Všechny postavy z Hostiny sice mám ráda (kromě Sansy), ale číst 800 stránek jen o nich je vážně trochu moc... A Vichrů už se taky nemůžu dočkat! :)

      Vymazat

Konstruktivní kritika se přijímá, urážky a sprosťárny se mažou. A samozřejmě díky za každý komentář :)